October 13, 2011

su'ul dzan


Assalamu'alaikum

hurmm dari tadi aku terpkir2 nak update ape laa kat blog aku sebab rasa nak menaip tapi tak de idea . bila difikir2 dapat lah satu idea yakni SU'UL DZAN . okay . sebagai insan biasa di muka bumi Allah ni aku rasa tak siapa pon yang terlepas dr su'ul dzan ni termasuk lah aku sendiri.


“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”

okay . ni firman Allah dlm surah al Hujurat ayat 12 . .

okay dlm ayat ni ditekankan 3 benda . .

a) jangan mempunyai prasangka (lagi-lagi yang buruk)
b) jangan mencari keaiban orang
c) jangan mengumpat

hurmm ak terdetik nak update pasal bnde ni lepas kawan aku yg sorang ni call aku n dngr prob ak . . than dia keluarkn mksd ayat ni menyebab kn aku terdiam seketika . .

he said, " nurul, knape ko beprasangka macam tuh . mane ko taw niat nye lain ke sbnr nye"

aku jdi terdiam n aku berfikir . . knape aku terlalu emosi . . dalam hal ni ketiga-tiga antara kami bersalah . . and salah bg pihak aku terlalu emosi kot . . mgkin aku tidak biasa bila tengok orang yg aku sayang and percaya amik gmbar smpi tahap yg aku tak sangka . mungkin bagi orang lain tak de ape pon aku tengok kat gmbr ni . bese je . tapi bagi aku, tuh mcm dh keterlaluan .

actually, kita ni tak boleh nak beprasangka kerana mgkin apa yg kita prasangka tuh dosa . nauzubillah . aku taw sepnjng aku hidup ni memang ada dah aku beprasangka . . semoga lepas ni aku akn lebih berhati2 dalam menilai . jngn su'ul dzan je kawan2 . . we should tnamkn sifat husnul dzan dalam diri kita iaitu bersangak baik.

okay untuk point kedua jngn kita mencari keaiban orng lain n yg last ditekan kn dalam ayat di atas ni ialah jngn mengumpat . hurmm bnda2 ni mang x terlepas dr seorng perempuan . .ade je yg xkne kat mata kita n bila ada je yg xkene mula lah kite nk mengumpat . . memang susah untuk kita ubah semua ni kan . tpi kita boleh kurang kn dlu . nk kurangkn baik kita berpuasa =) puasa lah yg akan memantap kn iman kita . .

okay . dikesempatan ni .. saya nak mintak maaf kepada semua kawan-kawan saya . diatas ketelanjuran sikap saya . . and kepada mohamad norsolleh, maafkn nurul sekiranya nurul ada beprasangka terhadap solleh . . ada banyak lagi yg perlu kita perbaiki terhadap diri kita masing2 . and kepada triple A, saya nak mintx maaf ats sume salah silap saya terhadap awak . . mgkin cara awak tuh menyebabkan saya kurang senang . and dalam hal ni saya, awak dan solleh sama2 salah . tiada siapa yang betul

okay kawan2 . . tidak mudah untuk berubah . . insya Allah Allah akan bersama kita =)

selamat malam semua
may Allah bless us !

love :


4 comments: